Verslag Japan 2011

ieke-koi in japan november 2011

———Terugblik——-

Zo ik ben nu weer een aantal dagen terug in Nederland en weer een beetje bekomen van alle indrukken die ik in Japan heb opgedaan, dus is het tijd om eens iets op papier te zetten .

Zaterdag 19 november was het zover, ik liep te stuiteren door het huis want ik ging naar Japan.

We verzamelden ons in Ommelanderwijk en gingen op pad naar Schiphol, daar aan gekomen

ging alles van een leien dakje ( mag ook wel eens gezegd worden ).

Eenmaal in het vliegtuig dacht ik effe tukkie doen straks en dan zijn we er ook zo, nee dus !

Man man wat een rit, filmpje kijken, benen strekken, eten, filmpje kijken enz enz.

Eenmaal aangekomen in Japan, het Mekka van de koi , ben ik toch wel blij dat ik een paar ervaren Japangangers bij me heb, Jaap & Hillie en Johannes nog bedankt hiervoor.

Nadat de treinkaartjes waren gekocht kon de drie uur durende reis met de trein beginnen,

mensen wat een mooi land .

Eenmaal aangekomen in Nagaoka stond Rob van ornafish ons al op te wachten om ons naar het hotel te brengen in Oyija.

In het hotel aangekomen kon ik het olijke tweeling al horen ( Bennie en Freddie van Kieta-koi/fb-koiproducts ).

Na bijgepraat te zijn over de eerste week zijn we gaan eten, heerlijk eten hebben ze daar en dat gehannes met die stokjes viel 100% mee, na het eten snel op bed gegaan, de pijp was leeg.

Maandagmorgen was het zover, de koihunt kon beginnen, ik was best wel een beetje gespannen over wat ik kon verwachten.

Marudoh was ons eerste adres, eerst effe rondkijken en toen zag ik haar een geweldige nisai 2 staps kohaku, de eerste aangekochte vis in Japan voor ieke-koi, er werden nog meerdere vissen aangekocht (kieta/fb).

Het volgende adres Sakasume, bekend om zijn goromo, en daar kon ik direct een aantal zoekopdrachten vervullen, top vissen voor een zeer scherpe prijs!

Tegen de middag lekker geluncht met een welverdiend glas bier, ondertussen was het al begonnen met sneeuwen, ik heb prachtige foto´s geschoten van het witte landschap.

Na de lunch zijn we weer op pad gegaan de bergen in, die middag nog diverse kwekers bezocht en ook nog de AZUKARI tancho showa van Bennie gezien, mensen wat een beest, deze blijft NOG 1 jaar in Japan.

We hebben die dag een stuk of 13 kwekers bezocht.

Die avond weer lekker gegeten en nog lekker lopen te keten in de lounge van het hotel.

Dinsdagmorgen weer op pad met frisse zin, eerste adres bingo! Een geweldige matsukawabake van yamajyu aangekocht, bij deze kweker werden nog enkele mooie vissen aangekocht, en alvast geweldige tosai vast gelegd voor het nieuwe seizoen, dus hou onze site goed in de gaten!!

Het volgende adres is Yamazaki, onderweg daarnaar toe heb ik genoten van het fantastise landschap gewoon prachtig, eenmaal aangekomen bij Yamazaki was het weer raak,12 drie jarige vissen van rond de 60 cm !!!!

Na de lunch zijn we naar hirasawa-san gereden en hebben daar enkele top vissen van hem mogen aanschouwen, mensen wat zwemmen daar een toppers, 1 van deze vissen komt naar nederland inclusief 2 eerste prijzen behaald in Japan .

Daarna zijn we nog bij isa geweest om te genieten van zijn showa´s en zijn ouderdieren, je weet niet wat je ziet, daarna zijn we nog een winkel ingedoken waar je van alles kunt aanschaffen op het gebied van vijvers, er zijn diverse schepnetten en handelingsnetten aangeschaft, dit zou later nog enige comotie teweeg brengen met het inpakken van de koffers.

Rob is daarna alvast treinkaarten gaan kopen voor de vrijdag, dus wij weer een winkel ingedoken daar een 5 tal jassen gekocht en diverse versnaperingen, van de eigenaresse kregen we allemaal een reep chocola als waardering voor de grote afname !

Daarna weer lekker naar het hotel om ons op te frissen en lekker te gaan eten, de avond werd weer afgesloten met een lekkere cola met …….

Woensdag weer vroeg uit de veren, want we gingen naar Orasa daar heeft Yoshiyuki hirasawa zijn bekende buitenvijvers met enorme vissen, ik weet 1 ding ik ga weer graven thuis want volgend jaar komt er ook zo´n chagoi naar Roswinkel.

De volgende kweker waar we heen gingen was Takahashi,deze staat bekend om zijn showa, maar heeft ook veel andere variëteiten, effe babbeltje gemaakt en toen maar eens gaan scheppen, we hebben een mooie betaalbare mix aangeschaft, na het bekende ritueel van foto´s maken zijn we weer op pad gegaan.

Na de lunch zijn we nogmaals naar Hirasawa-san geweest om een deal te sluiten en om nog diverse foto´s te maken, tijdens een bak koffie kregen we nog effe les van de oude meester, vooral de uitleg over de beoordeling van sanke maakte toch wel indruk op ons.

Nadat we weer op pad gingen en we weer genoten van het mooie landschap kwamen we aan bij Shintaro, man wat ik daar zag was met geen pen te beschrijven geweldige sanke en kohaku´s, ik durf bij deze te stellen dat dit 1 van de beste kwekers is van sanke in Japan !!!

Ik heb ook de tosai´s gezien die in het voorjaar in de verkoop gaan gewoonweg top, ik ga mijn best doen om deze in het voorjaar naar Nederland te laten komen.

Nadat we bij Shintaro waren vertrokken moesten we onderweg nog effe stoppen om mooie foto´s te maken, en nog effe een sneeuwbal gevecht uitvoeren, toen we uitgeraast waren gingen we naar het hotel om ons op te frissen en om later weer lekker te gaan eten.

Donderdag de laatste koihunt dag, eerst gingen we naar Ikarashi maar die was een beetje het pad af met zijn prijzen, volgens ons moest hij zijn eindejaar bonus nog ontvangen.

Daarna nog bij Kase en Aoki geweest maar daar zat niets voor ons bij, dus maar weer op pad, het volgende adres was Toshiyaki Sakai, zeer hoge kwaliteit koi en dito prijzen, maar toch maar effe neuzen in de bakken, en toch maar gaan scheppen, div top kohaku en sanke geschept en toen een keuze gemaakt met resultaat dat ik een geweldige sanke en Bennie een dito kohaku hebben aangeschaft, nadat we nog uitleg kregen over bloedlijnen zijn we weer op pad gegaan voor de lunch.

Na de lunch zijn we naar Hasegawa gegaan, en wat zie je daar alleen maar kohaku, geweldige vissen met groot potentieel.

Hasegawa liet ook nog effe zijn TATEGOI zien, het water liep ons in de mond, maar niet te koop.

Maar we moesten van hem mee om een lekkere bak koffie te drinken en om effe te kletsen,hij vertelde ons over het ontstaan van zijn farm en van wie hij het vak heeft geleerd,let wel deze man is 71 jaar en heeft geen personeel (behalve zijn vrouw dan , haha), hij heeft 20 mudponds die hij samen met zijn vrouw in 1 week tijd oogst, hulde !!

Na dit leuk gesprek zijn we weer naar het hotel gegaan en om effe te luieren en te eten.

Vrijdag morgen na het ontbijt zijn we naar het Koimuseum gegaan , het was jammer van het slechte weer,maar toch weer een mooie Japanse tuin gezien en ideeën opgedaan, daarna zijn we nog effe aan het shoppen geweest in Oyija.

Na de middag was het zover we gingen met de trein naar Narita zodat we morgen zo hup het vliegtuig in kunnen.

Dit was een beknopt relaas van mijn Japan reis, we hebben deze week vele kwekers bezocht, te veel om allemaal te benoemen in mijn verslag, denk maar zo volgend jaar weer meer.

Bij deze wil ik Bennie, Freddie, Jaap&Hillie en Johannes bedanken voor deze fijne belevenis.